Friday, May 21, 2010

Antara Politik dan Islam

ANTARA PERJUANGAN POLITIK ATAU PERJUANGAN ISLAM, MANA LEBIH UTAMA…?

Ura-ura PAS membuka keahlian kepada bukan Islam ialah suatu petanda parti itu lebih bersifat global, tetapi itu parti politik, ertinya kemasukan bukan Islam sebagai ahli dalam parti itu tidak kena mengena dengan agama Islam, kerana mengisi borang bukan bererti mereka “Bersyahadah” (mengucap dua kalimah Tayyibah). Ini menunjukkan PAS tidak boleh menganggapnya sebagai sebuah parti Islam. Kerana ia lebih kepada parti politik.
Sebab itu tidak timbul isu sokong dan pangkah PAS boleh dapat pahala dan tidak menyokong atau menentangnya sebagai menentang Islam. Pada saya, pindaan perlembagaan PAS untuk membolehkan PAS disertai keahliannya oleh bukan Islam, lebih mendorongkan PAS itu kepada parti politik yang lebih libral dan tidak ada kena mengena dengan Islam. Sebabnya, kalau sesetengah orang PAS anggap atau yakin bahawa PAS parti Islam, “PAS itu Islam dan Islam itu PAS” bagaimana orang bukan Islam yang mengisi borang menjadi ahli PAS ?, apakah secara atomatik ia menjadi Islam…?

Apa-apa pun dalam soal ini kita tidak mahu sentuh persoalan itu, kerana kita yakin bahawa syarat seseorang itu menjadi Muslim ialah dengan mengucap “Syahadah”… Jadi, semua orang boleh faham status parti PAS pada pandangan Islam.

Dengan itu, mana-mana parti pun bila ia memperjuangkan Islam, umat Islam kena sokong, sebabnya memandangkan “niatnya” tanpa mengambil kira dasar dan perlaksanaannya.
Bagaimana pula dengan PKR dan DAP yang tidak menyebut pun tentang perjuangan Islam, tetapi PAS boleh bekerjasama dengan parti itu. Itu strategi PASlah dan umat Islam berharap strategi itu menghasilkan natijah yang baik, iaitu dapat mengislamkan lebih ramai orang bukan Islam menganut Islam, kerana itulah sepatutnya PAS meletakkan dalam “matlamat perjuangannya”, bukan sekadar untuk menang dalam pilihanraya sahaja.

Sudah setengah abad PAS berjuang berapa ribu sudah orang bukan Islam menganut Islam, samakah dengan peranan PERKIM yang telah mengislamkan ribuan orang Cina…?
Kita, khususnya umat Islam berbangga jika PAS dengan perubahan baru (membuka pintu keahlian kepada bukan Islam) ini dapat menarik orang bukan Islam menganut Islam lebih ramai daripada “mengundi” PAS semasa pilihanraya.

Tetapi kalau sekadar untuk memancing undi, di segi politik mungkin PAS Berjaya, tetapi jika dipandang di segi moral keislaman, saya menganggap PAS gagal dalam “perjuangannya yang hakiki”.
Cuba para pemimpin PAS muhasabah diri, tanya diri masing-masing, PAS sudah berjuang selama satu abad, berapa ribu atau berapa juta sudah telah mengislam orang bukan Islam…? Apakah sama denagn jumlah PERKIM mengislamkan orang Cina…?

PAS jangan ketepikan tugas asas Islam, ialah BERDAKWAH. Itu juga tugas utama para Nabi dan Rasul. Dalam PAS banyak ulama, peranan ulama ialah sebagai pewaris para Nabi dan Rasul.
Tugas berdakwah merupakan tugas asas dalam mengembangkan dan menguatkan serta membangunkan Islam.

Tanpa dakwah, Islam tidak akan berkembang dan kuat. Sasaran dakwah bukan terhadap orang Islam sahaja, tetapi kepada orang bukan Islam juga agar dengan kemasukan mereka ke dalam Islam (menga¬nut agama Islam), jumlah umat Islam akan makin bertambah dan kuat dari semasa ke semasa.
Islam amat menghargai orang yang dapat mengIslamkan orang bukan Islam sebagai orang yang tinggi nilainya di sisi ALLAH dan ia mendapat balasan pahala setelah ia mati dan ia tergolong ke dalam golongan orang yang mendapat husnul khatimah dan mendapat Syurga.

Nabi SAW bersabda, maksudnya: “Siapa yang dapat mengIslamkan orang dengan usahanya, maka pastilah ia masuk ke dalam Syurga” -(Riwayat At Tabrani).


Hadis lain, Rasulullah SAW, maksudnya; “Barangsiapa yang menunjukkan suatu jalan kebajikan (kebenaran) kepada seseor¬ang, maka ia memperolehi pahala hasil daripada amalan orang yang ditunjukki jalan kebajikan itu” -(Riwayat Muslim).


Dalam hadis lain Nabi SAW bersabda lagi, maksudnya; “Siapa yang mengajak (menyeru) kepada pertunjuk (kebenaran), dia memperolehi pahala seperti pahala orang yang mengikut (bera¬mal) seruannya...” -(Riwayat Muslim).

Maksudnya ia memperolehi dua bahagian pahala ialah pahala usahanya mengIslamkan orang dan pahala orang yang mengamalkan kebajikan yang diajar atau ditunjukinya juga diperolehinya.

Apakah kita boleh pandang kecil hadis ini…?

No comments: